Canva – de voordelen voor ondernemers

Als je als ondernemer aan de slag gaat met jouw content marketing, dan is de kans groot dat je visuals moet maken. Onder het woord ‘visuals’ versta ik plaatjes die je gebruikt in je blog, voor jouw social media posts, voor op je website of wellicht zelfs in je presentatie ter pitch aan anderen. Je bent misschien geneigd om wat visuals te gebruiken van Google Images maar daar heb je vaak de rechten niet toe. Er zijn nog websites als FreepikPexels en Pixabay, maar daar is de keuze soms ook beperkt. Daarnaast kunnen de visuals ook te ‘standaard’ overkomen en passen niet bij jouw huisstijl. Waar je voorheen een portie Photoshop kunsten moest bezitten of een factuurtje kon sturen naar een freelancer voor designs, kan je nu redelijk makkelijk zelf aan de gang met Canva.

Met Canva wordt het proces van visuals designen enorm gesimplificeerd. Het is een soort alles-in- één software voor grafische doeleinden. Niet alleen maak je zelf heel makkelijk de plaatjes die bij jou passen, maar Canva heeft ook duizenden templates in de bibliotheek. Op die manier heb je ook zelf geen ontwerpervaring nodig om iets moois te maken.

Als je niet weet waar je moet starten, dan kan je dus eerst even een kijkje nemen bij de templates (sjablonen) en vervolgens zelf een variant maken die bij jou past. In de praktijk is het voor ondernemers handig om Canva te gebruiken voor bijvoorbeeld visuals op LinkedIn. Als je dan Canva gebruikt in combinatie met gratis fotobibliotheken als Pixabay, Pexels en Freepik, dan kan je al redelijk snel iets maken in Canva. In plaats van dat je standaard plaatjes gebruikt uit deze bibliotheken, kan je al vrij snel een eigen huisstijl er over heen gooien zodat het toch past bij jouw business profiel. 

 

Canva is een tool die je in de browser kunt gebruiken. Daarnaast slaat het systeem online vaak genoeg op zodat jouw creatie vrijwel nooit verloren gaat. Er zijn veel kanten die je op kunt gaan als ondernemer. De één heeft juist drukwerk nodig, de ander werkt veel met presentaties. Er is echt een hele lijst aan zaken die je zelf in Canva kunt doen. Deze lijst is overigens niet compleet, maar wel het meest voorkomend bij ondernemers.

• Recensies
• Quote-visuals
• Presentaties
• Posters
• Logo’s
• Infographics
• Korte Handleidingen
• Formulieren
• LinkedIn omslagfoto (zo ook voor Facebook bijv.)
• E-books
• Checklists
• Cadeaubonnen / waardebonnen (voor in je winkel of webshop)
• Blog templates (waar een indeling al voor je wordt gemaakt)
• Banners voor op de website of in je blogs
• Post voorbeelden voor social media posts (LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter)
• Animaties (GIF’s)

Er zijn vele achtergronden te kiezen in Canva

Er zijn vele mogelijkheden in Canva voor alle grafische doeleinden van jouw business. Toch zijn er wel wat tips vooraf waar je alvast over kunt nadenken.

✔ Hoewel ik een fan ben van bibliotheken waar ik visuals kan kiezen, is het handig om eigen foto’s te gebruiken voor je marketing. Neem een fotograaf in de hand en plan een paar uur in. Hoogstwaarschijnlijk heb je na die paar uur genoeg foto’s voor een jaar. 

✔ Houd alles leesbaar. Gebruik geen donker lettertype die je vervolgens tegen een donkere achtergrond zet. Het liefst laat je de tekst er uit knallen. Dat kan door goede contrasten te gebruiken. Een lichte achtergrond met een donker lettertype of andersom. 

✔ Houd je visual clean. Gooi er dus niet teveel tekst op. Het moet de aandacht trekken maar de afbeelding zelf hoeft geen presentatie te zijn. Het kan zo zijn dat je tips deelt in een visual, maar houd ook daar genoeg ruimte over bij de zijkanten en wees beknopt.

✔ In Canva heb je net als met Instagram filters en vormen. Je kunt hier mee spelen om te kijken of het bij je past. Ik heb er zelf altijd een beetje moeite mee om die vormen echt goed in te zetten. Wellicht kan je naar een paar sjablonen kijken hoe het daar wordt gebruikt. 

✔ Wil je alleen tekst delen, maar ook een beetje een leuke achtergrond? Selecteer dan een achtergrond uit de bibliotheek van Canva en zorg ervoor dat jouw tekst er mooi uit springt qua contrasterende kleuren.

 

 

Je kan gratis aan de gang met Canva om even te kijken of het iets voor je is. Als je het vaak gaat gebruiken, dan haal je die 12 euro voor Canva Pro er ook wel uit. Je hebt dan ontzettend veel sjablonen tot je beschikking en je kunt je projecten dan ook iets makkelijker managen. Je hebt met Pro ook een visuele identiteit voor je merk en dat kan best veel werk schelen. Voor mij is dat één van de grotere features van Pro. Andere zaken zijn ook handig zoals de achtergrond verwijderaar zodat je echt één gedeelte van een plaatje kunt gebruiken. Daar is ook andere software voor, maar die zijn over het algemeen vrij complex. Of je hebt een gratis tool die het niet goed genoeg doet of je alsnog een Premium account aansmeert.


Wil je Canva proberen om te kijken of het iets is voor jouw business? Klik dan hier om een account aan te maken.

Niels van der Grift

Niels van der Grift

Naast dat ik zelf content produceer, help ik graag andere ondernemers om zelf aan de slag te gaan met hun content marketing en productie. Het liefst adviseer ik hen ook nog persoonlijk over het automatiseren van bepaalde marketing processen die voortvloeien uit content marketing.

Andere artikelen over contentproductie die je misschien interessant vindt