Wat gaan de webinars mij brengen?

Waarom zou je eigenlijk starten met webinars? Webinars zijn een hele goede manier om jouw dienst of product aan de buitenwereld te tonen of jezelf als bijv. ondernemer te profileren met jouw expertise. Je kan webinars gebruiken als acquisitiemiddel of wellicht juist als retentiemiddel om je klanten te blijven bedienen met nieuwe kennis.

Dus webinars kan je gebruiken om:

  • Jezelf of jouw bedrijf te profileren met jouw dienst, product of expertise.
  • Je laat jezelf zien op platformen waar jouw klanten zitten door middel van de aankondiging van jouw webinar.
  • Je creëert een dialoog met jouw doelgroep/potentiële klanten want een webinar is immers een interactief moment en tweerichtingsverkeer.
  • Je kunt jouw doelgroep/potentiële klanten iets concreets bieden van waarde (kennis, maar wellicht ook e-books, brainstorm sessies etc.)
  • Het is laagdrempelig voor de gebruiker om bij te wonen. Tegenwoordig zijn alle webinarplatformen zeer makkelijk te bereiken zonder iets te downloaden of gekke zaken toe te staan in de browser.
  • Je bouwt een database op. De mensen die zich voor jouw webinar inschrijven kun je in een database opvangen om later nog eens te berichten over iets wat jij aanbiedt of simpelweg om weer tips te delen vanuit jouw expertise.

Wil je hier over brainstormen omdat je wilt gaan starten met webinars? Neem dan contact op.


Webinars voor groot en klein

Hiervoor hebben we het gehad over waarom je een webinar zou kunnen gebruiken. Maar nu gaat het vooral om hoe jij professioneel voor de dag komt. Webinars hebben een grote ontwikkeling door gemaakt vanaf 2020 en ondernemers (groot en klein) moesten switchen naar kennisdeling op afstand. Dat bracht ontzettend veel (technische) vragen met zich mee. Welk platform moet ik gebruiken? Hoe lang moet een webinar duren? Op welke dag en tijdstip werkt dit het beste? Wat doe ik met de interactie en chat? Hoe onderscheid ik mij van andere aanbieders? Hoe moet mijn presentatie er uit zien? Er is niet één antwoord omdat er veel variabelen zijn. Het is wel altijd belangrijk om bijvoorbeeld de interactie hoog te houden en je apparatuur in orde te hebben. Welke apparatuur heb je nodig?

  • Een webcam
  • Een aparte microfoon
  • Een lamp voor extra belichting

Benieuwd wat het beste bij jou past? Neem dan contact op. Je kunt sowieso voor 300 euro al klaar zijn om goede webinars neer te zetten!

Next level webinars met green screen

Wil je opvallen en echt next level webinars organiseren met een green screen? Dan is er meer nodig dan alleen een webcam, microfoon en belichting. Uiteraard heb je een green screen nodig die bij jouw ruimte past, maar extra lampen zijn ook zeer belangrijk. Met alleen het doek en de lampen kom je er niet, want met de software en de invulling van jouw digitale achtergrond komt er pas echt iets magisch op het scherm. Denk aan:

  • De Powerpoint presentatie achter jou alsof je als weerman/weervrouw het weer presenteert.
  • Jezelf groot, klein of onzichtbaar maken wanneer dat moet zodat je de focus van jouw verhaal goed kunt versterken.
  • Een digitale studio maken zodat waarmee je een dynamische setting creëert.
  • Doe een sombrero op en presenteer vanaf het strand, je kunt het zo gek nog niet bedenken.

Je webinar moet waarschijnlijk niet te spectaculair worden, maar de mogelijkheden zijn in ieder geval eindeloos. Ben je een ondernemer of bedrijf dat regelmatig product demonstraties moet geven? Dan kan je er voor kiezen om het aantal camera’s te verhogen en simpel aan te sluiten met de daarvoor bedoelde apparatuur. Zo heb je geen technisch team nodig en kun je alles zelf bedienen met een simpel knoppen kastje.

Wil je weten wat er voor jou mogelijk is, wat het kost of wil je simpelweg brainstormen hierover? Neem dan contact op (hiermee starten kan al vanaf 1500 euro inclusief apparatuur en ontwikkelen van de workflow)

Hoe ziet zoiets er uit? Neem bijvoorbeeld dit webinar van André Hagelen